Bezpečnost dopravních prostředků a cest

[su_tabs]

[su_tab title=“PROFIL A PROJEKTY„]
Skupina se zabývá bezpečností vozidel z hlediska jejich technických a provozních vlastností. Soustřeďuje se na kolizní bezpečnost a interakce s posádkou. Zabývá se asistenčními systémy řidiče a jejich vlivem na bezpečnost dopravy, předmětem zájmu jsou využité senzory a jejich vlastnosti, pasivní bezpečnost, biomechanika zranění a zádržné systémy.

Skupina se rovněž orientuje na interdisciplinární výzkum kritických interakcí mezi technologií a člověkem v oblasti vozidel a dopravy, zejména v oblasti testování bezpečnostních systémů vozidla a chování autonomních vozidel, včetně rozvoje metod výchovy účastníků silničního provozu.

Výzkumné projekty, na jejichž řešení se skupina podílí nebo podílela:

[/su_tab]

[su_tab title=“VÝZKUMNÁ SPOLUPRÁCE„]

1) Hledáme organizace a společnosti disponujících větším množstvím služebních vozidel, případně i jednotlivce s vozidly vybavenými systémy ADAS (Advanced Driver Asisstance Systems – např. automatické brzdění před nehodou, automatická jízda v koloně, automatické udržování vozidla v jízdním pruhu apod.) pro spolupráci na výzkumu v oblasti technických aspektů chování řidiče. Hmatatelným přínosem pro spolupracující organizaci může být mimo jiné i zvlášť detailní fleet management se schopností analyzovat vývoj řidičských schopností konkrétního řidiče.

2) Jednotlivcům nabízíme možnost vyzkoušení funkcí systémů automatického brzdění na jejich vlastních vozidlech bez rizika poškození vozidla – disponujeme vlastním lehkým zkušebním cílem (tzv. soft target), nafukovacím vozidlem, odpovídajícím připravované normě ISO. V současnosti se jedná o nejlehčí existující zkušební cíl reprezentující celé vozidlo schopný bez rizika vlastního poškození i poškození zkoušeného vozidla přestát náraz v rychlostech přes 60 km/h.
[/su_tab]

[su_tab title=“STUDENTSKÉ PROJEKTY„]

1) Metody a prostředky pro záznam, vyhodnocení a identifikaci psychického stavu řidiče (kódy K623X2RC, K623X2RB)

Cílem projektu je navrhnout senzory, metody a postupy, které by umožňovaly zaznamenat, identifikovat a popř. i predikovat psychický stav řidiče, strojvůdce nebo dalších osob zodpovědných za provoz dopravního prostředku.

2) Trestné činy a přestupky v dopravě (kódy K623X2TC, K623X2TB)

V souvislosti s přijetím novely zákona o silničním provozu došlo i k některým změnám trestního zákona, jejichž účelem je přísnější postih neukázněných řidičů a tím zvýšit bezpečnost na českých silnicích. V projektu by se student měl zaměřit na vybrané trestné činy související s řízením motorových vozidel (jako řízení bez řidičského oprávnění, řízení pod vlivem návykové látky, ublížení na zdraví, obecné ohrožení aj.), porovnat jejich skutkové podstaty, výše trestu, dále porovnání přestupků proti bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemních komunikacích včetně uložených sankcí. Projekt bude zahrnovat i analýzu a komparaci české trestněprávní úpravy s úpravami zahraničními.

3) Pokročilé technologie a právo (kódy K623X2PC, K623X2PB BT, K623X1PB)

V souvislosti se zaváděním nových automatických technologií do dopravy a zpracování informací dochází i k nezvyklým pohledům na případy, kdy technologie svojí nepředpokládanou funkcí zavinila škodu (nehodu), za níž dle práva je odpovědný člověk (např. řidič při malfunkci automatického propojení přední a zadní nápravy vozidla). Studium takových případů spolu s návrhy na řešení nebo hlubší analýzou příčin a následků je předmětem tohoto projektu.

4) Energetické aspekty bezpečnosti v dopravních systémech (kódy K623X2EC, K623X1EL, K623X1EB, K623X1ED)

Projekt je zaměřen na energetickou analýzu výroby a provozu součástí dopravních systému s orientací na komparaci navrhovaných a realizovaných bezpečnostních řešení. Výsledkem jsou přehledné energetické orientované grafy, postihující energetickou náročnost každého prvku dopravního systému optimálně od ideje po zánik, resp. od získání zdrojů po likvidaci.

5) Systémy integrované bezpečnosti vozidel  (kódy K623X1GD, K623X1GA, K623X1GS, K623X1GB)

Projekt Systémy integrované bezpečnosti vozidel je zameren na: principy přednárazových bezpečnostních systémů, detekce neodvratitelné nehody, metody ochrany posádky vozidla a jeho okolí. Analýzy reakčního prostoru a kolizních drah. Porovnání potenciálu senzorů ve vozidle a mimo něj včetně aplikací senzorických sítí, vyhodnocování kritických míst systémů. Optimalizace zkušebních metod pro hodnocení systémů integrované bezpečnosti. Predikce chování vozidel bez využití mezivozidlové komunikace. Přechod k autonomním vozidlům.

V ramci projektu je řešena diplomová práce, jejímž prvním cílem je návrh a výroba sytému pro detekci překážek před vozidlem založeném na 1D lidaru. Druhým cílem je návrh algoritmu pro detekci překážek a určení bezpečného, bezkolizního prostoru před vozidlem. Na tuto diplomovou práci mohou navázat další projekty, které by vytvořily senzorickou fúzi: lidar, radar, kamerový systém.

6) Metody a prostředky pro záznam, vyhodnocení a predikci krizových situací (kódy K623X2MC, K623X2MB)

Každá krizová situace se vyznačuje relativně rychlou změnou stabilního stavu. Cílem projektu je nalézat metody identifikace krizových stavů, způsoby jejich záznamu tak, aby byla zřejmá historie vzniku takového stavu, a relevantní postupy následného vyhodnocení pořízeného záznamu. Součástí projektu mohou být i modely průchodu krizovým stavem, které by poskytly dostatek informací pro spolehlivou predikci krizové situace.

7) Autonomní vozidla v pozemní dopravě (kódy K623X1NA, K623X1NB, K623X1NS, K623X1ND)

Problematika koexistence autonomních a klasických vozidel v rámci jednoho dopravního systému. Sociální projevy prostřednictvím technologického nástroje (vozidla), koexistence robota a člověka v jednom prostředí plnících stejné úkoly. Predikce chování jednotlivých vozidel a smíšeného dopravního proudu.

[/su_tab]

[su_tab title=“KONTAKTY„]

 

Ing. Václav Jirovský, Ph.D.

[/su_tab]

[/su_tabs][:en][su_tabs]

[su_tab title=“PROFIL A PROJEKTY„]
The group deals with the safety of vehicles in terms of their technical and operational characteristics. It focuses on collision safety and interaction with the crew. It deals with driver assistance systems and their influence on traffic safety, subject of interest are sensors used and their properties, passive safety, biomechanics injuries and restraint systems.

The group also focuses on interdisciplinary research into critical interactions between technology and humans in the field of vehicles and transport, particularly in the field of testing vehicle safety systems and the behavior of autonomous vehicles, including the development of training methods for road users.

Research projects in which the group participated or participates:

[/su_tab]

[su_tab title=“VÝZKUMNÁ SPOLUPRÁCE„]

1) We are looking for organizations and companies with a large number of service vehicles, or even individuals with vehicles equipped with ADAS (Advanced Driver Assisstance Systems – eg automatic braking, automated ride, automatic lane maintenance, etc.) for collaborative research on Technical aspects of driver behavior. Tangible benefits for a collaborating organization include, among other things, a particularly detailed fleet management with the ability to analyze the driver’s driving skills.

2) We offer individuals the opportunity to test the functions of automatic braking systems on their own vehicles without the risk of damage to the vehicle – we have our own soft target, an inflatable vehicle corresponding to the ISO standard. At present it is the lightest existing test target representing the whole vehicle capable of stalling at speeds over 60 km / h without the risk of damage to the tested vehicle

[/su_tab]

[su_tab title=“STUDENTSKÉ PROJEKTY„]

1) Methods and means for recording, evaluating and identifying the psychic state of the driver (K623X2RC, K623X2RB)

The aim of the project is to design sensors, methods and procedures to record, identify and, if appropriate, I predict the mental state of the driver, the driver or other persons responsible for the operation of the means of transport.

2) Traffic offenses and transgressions (codes K623X2TC, K623X2TB)

In connection with the adoption of the amendment to the Act on Road Traffic, there have been some amendments to the Criminal Code aimed at stricter punishment of unruly drivers and thus increasing safety on Czech roads. In the project the student should focus on selected offenses related to motor vehicle driving (such as driving without driving license, driving under the influence of addictive substance, harm to health, general threats, etc.), to compare their facts, the amount of punishment, Against the safety and fluency of road traffic including sanctions imposed. The project will also include analysis and comparison of Czech criminal legislation with foreign adjustments.

3) Advanced Technology and Law (K623X2PC, K623X2PB BT, K623X1PB)

In connection with the introduction of new automated technologies for transport and information processing, there are also unusual views of the cases where the technology with its unexpected function has caused an accident (accidents) under which a person is responsible under the law (eg driver in the case of a malfunction of the automatic coupling of the front and rear axle of the vehicle ). The study of such cases together with proposals for solutions or a deeper analysis of the causes and consequences is the subject of this project.

4) Energy aspects of safety in transport systems (K623X2EC, K623X1EL, K623X1EB, K623X1ED)

The project focuses on the energy analysis of the production and operation of the components of the transport system, focusing on the comparison of the proposed and implemented security solutions. The result is clear energy-oriented graphs, affecting the energy demands of each element of the transport system optimally from idea to extinction, respectively. From obtaining resources to disposal.

5) Integrated vehicle safety systems (K623X1GD, K623X1GA, K623X1GS, K623X1GB)

The Integrated Vehicle Safety Systems project focuses on: the principles of pre-emergence safety systems, the detection of an unavoidable accident, methods of protecting the crew of the vehicle and its surroundings. Reaction space and runway analyzes. Comparison of sensor potential in and outside the vehicle, including application of sensor networks, evaluation of critical points of the systems. Optimization of test methods for the evaluation of integrated security systems. Prediction of Vehicle Behavior without Using Intermediate Communication. Transition to autonomous vehicles.

A master’s thesis is dealt with in the framework of the project, the first aim of which is the design and production of an obstacle detection system in front of a vehicle based on 1D leaderar. The second objective is to design an algorithm to detect obstacles and identify a safe, colliding space in front of the vehicle. This diploma thesis can be followed by other projects that would create a sensory fusion: lidar, radar, camera system.

6) Methods and means for recording, evaluating and prediction of crisis situations (K623X2MC, K623X2MB)

Each crisis situation is characterized by a relatively rapid change in the steady state. The aim of the project is to find methods of identification of crisis situations, ways of their recording so that the history of such a condition is obvious, and relevant procedures for the subsequent evaluation of the recorded record. The project may also include crisis-conditional models that would provide enough information for a reliable prediction of the crisis situation.

7) Autonomous vehicles in land transport (K623X1NA, K623X1NB, K623X1NS, K623X1ND)

The issue of the coexistence of autonomous and classical vehicles within a single transport system. Social manifestations through a technology tool (vehicle), robot and human coexistence in one environment performing the same tasks. Prediction of individual vehicle behavior and mixed traffic.

[/su_tab]

[su_tab title=“KONTAKTY„]

 

Ing. Václav Jirovský, Ph.D.

[/su_tab]

[/su_tabs]